Säg dom tre orden.

Alla hjärtans dag♥
image15Mina ord:J
ag har ständigt konversationen men mina vänner om just alla hjärtans dag. Jag tycker det är en av de bästa dagarna på året och jag ser nästan fram emot den lika mkt som min egen födelsedag. För kärlek är någon Magiskt, för mig är det magiskt och om ni bara skulle kunna se det jag ser. Jag vet att ni inte tycker lika dant här Men låt mig tycka om denna dag och försök att göra något bra av den. Många tycker även denna dag är överskattad, Vad är det för överskattat att visa kärlek ?(visst man behöver inte köpa miljoners roser, men om någon vill det, vad gör det då dig? ).Förra årets diskussion handlade om att Det är inge kul för oss som inte har någon att älska,  men kära vänner förstår ni inte, vänskap är en av de största kärlekarna som finns. Jag skulle bara vilja få er att inse hur lyckliga ni istället borde vara för att tracka ner på denna dag. För vet ni söta ni, det blir vad man gör det till! Likt man ska göra alla andra dagar.
Visst jag går helt och hållet med på att ni inte tycker om den dagen, men snälla förstör den inte för mig. Och om ni inte vill så ska jag inte ta med er i mitt firande, men om ni vill så ska jag försöka göra denna dag till något minnes värt.   JAGÄLSKARER♥

här kommer historien av Valentin och varför vi firar Alla hjärtans dag !

Alla hjärtans dag - Valentin dagen - 14 februari

Alla hjärtans dag firas mitt i kallaste vintern: den 14 februari på valentindagen. Dagen firas ursprungligen till minne av Sankt Valentin som var bishop i Interamne (nuvarande Terni) i Italien.
Han var en kristen som levde i Rom på 200-talet och fick lida martydöden efter att ha trotsat kejsar Claudius förbud att viga unga par. Innan han avrättades, lyckades han smuggla ut ett kort till fångvaktens dotter som han var mycket förälskad i (det första Valentinkortet och ursprung till seden att skicka kort denna dag). Valentin sägs ha haft för vana att plocka blommor i trädgården och ge dem till älskande par. (Därifrån seden att ge varandra blommor på Alla hjärtans dag.)

 Valentins minne började firas den första vardagen i England under medeltiden. En folklig föreställning var att fåglarna börjar para sig den dagen. Detta inspirerade pojkar och flickor att fundera på vem som skulle bli deras Valentin, dvs vem de skulle hålla ihop med minst ett år framöver. Även i Sverige har seden att på lek para ihop flickor och pojkar funnits men i tradition varit förlagd till pingsten.
Valentine firas också i Frankrike och USA.
Firandet av Alla hjärtans dag kom till Sverige på 1950-talet. NK varuhuset försökte lasera seden, men det tog tid tills firandet blev mer än det hjärtformade gelégodiset.
Under 1990-talet tog dock firandet fart (kanske som en följd av uppmärksamheten i skolorna) och har funnits sin plats som Alla Hjärtans dag i den svenska högtidskalendern.

Fira alla hjärtans dag

Valentindagen - vänskapens och kärlekens dag - är att enkelt sätt att sätta guldkant på tillvaron. Det är den dag på året då vi skall visa omtanke mot våra närmaste: våra hjärtevänner, våra barn, föräldrar och släktingar, våra vänner. Symbolen för Alla hjärtans dag är ett hemligt tecken för vad sann vänskap och kärlek handlar om: "Älska mig mest då jag förtjänar det minst för då behöver jag det mest".

Till många högtider hör till att ge små presenter. Det är tanken som räknas så värdet behöver inte vara stort. Det är roligt att ge bort hjärtformade presenter, bakelser och choklad eller skicka kort och blommor.
Till din partner kan du gärna ge något lite lyxigare, sådant man inte köper till vardags och sällan unnar sig: lyxchoklad, sexiga underkläder, parfym, smycken (gärna hjärtformade).



Kärlek♥
Linnéa


Kommentarer
Postat av: Clara

jobbigt att jag är borta då. Vi får höras av lite under dagen då

2008-01-29 @ 20:37:07
URL: http://alycia.blogg.se
Postat av: Linnéa.

Självklart baby

2008-01-29 @ 21:03:54
URL: http://linneaanderssoon.blogg.se
Postat av: Louise

extremt bra inlägg, i like your point and i agree! ;)

2008-02-04 @ 16:48:34
URL: http://www.crashbooombang.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0